Även äldre måste visa respekt!

En gång när jag satt på spårvagnen, blev en äldre man arg, när jag inte gav min plats till honom. Han klagade högljutt på mig så alla hörde det och gav mig arga blickar. Och jag kände mig som världens knöl. Trots att jag minst lika mycket behövde min plats själv.


Bara för att man inte är särskilt gammal, kan man ändå vara i behov av en sittplats lika mycket för det. Många har, som jag, ett väldigt fysiskt jobb där man tex kan ha ganska ont i fötterna på hemvägen. Då kan det vara påkostande att behöva stå upp en längre stund. Det finns även många andra exempel bara man har fantasi. Grejen är att man kan inte alltid se dessa saker på folk. Därför är det viktigt med respekt för alla, oavsett ålder eller liknande.

Livet är tufft för alla idag och vilken åldersgrupp man än tillhör i samhället, kan man nog känna sig missgynnad och utanför ibland. Jag kan gott förstå att det är svårt att vara äldre idag. I nästan all reklam är det bara unga som syns, precis som om det är bara det som är vackert? Då kanske det blir lätt att känna sig bitter och racka ner på alla dessa unga.
Men lösningen är inte att bliga missunnsamt på andra, utan försöka visa förståelse och omsorg. För vi har alla olika problem att brottas med och det går inte att mäta sådant.

Detta är ett typiskt scenario där den gamla generationen möter den nya. Förr i tiden var det självklart att ge äldre mer respekt. Men samtidigt tror jag inte man lyssnade på barnen lika mycket. De skulle bara synas men inte höras och fick inte säga emot en äldre. Nuförtiden har barnen ett större värde men nonchalansen och egoismen har tyvärr brett ut sig, och man går hellre i sin egen lilla värld än hjälper någon som behöver det. Det bästa vore att försöka ta tillvara på det som gott i både det gamla och det nya.

Läste en mycket träffande seriestrip i Metro, där en ung tjej två gånger lämnar plats åt en äldre men bägge gångerna får hon på pälsen för att dessa blir så förolämpade för att hon ansett dom gamla. Den tredje gången tar hon själv den lediga platsen men får då veta hut för det av en äldre dam.
Ålder är en känslig fråga!

Jag tycker det är fint att ge sin plats till någon annan. Men ingen har rätt att kräva det! (Speciella handikappmärkta platser är undantaget här då.)
Så ni äldre.. jag har stor respekt för er. Men er beundransvärda ålder är inte en anledning att kräva saker. För att få respekt behöver ni visa respekt.


Kommentarer:
Postat av: Caroline

Du är värd minst två princesstårtor :)
Tack, blev glad :)

Hamnade i magsjuka sen... därav mitt dåliga humör. :P

kram!

2007-02-04 @ 15:29:45

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits