Tur att jag inte är längre än vad jag är

Jag tog lite extra hand om mina fötter ikväll. Gnodde dom lite extra med scrubcreme och allt vad det heter. Lindade ömt in dom i handduk och sedan när dom torkat, på med massor av hudkräm. Det är sånt som får en att må så bra. Ta hand om sig själv lite extra.

Sen är det ju så att det är lätt att glömma bort fötterna när man duschar i vanliga fall.
Dom är ju så... långt bort.


Bäst just nu

Bäst i mitt liv just nu:

-Doftljuset jag tände förut, som förvandlade en halvdan ljuslykta till den något så vackert ljusgrönt magiskt, och framförallt för den lätta svävande doften som fyllde rummet. Måste ha mer!
-Företeelsen att tända ljus, som jag faktiskt inte tidigare har anammat särskilt mycket på egen hand. Men nu vill jag tända ljus varje kväll. Ett måste i november.
-Inlagda, marinerade vitlöksklyftor. Kan bara inte få nog! Plötsligt inser jag att de passar till nästan allt.
-Att jag nyss lyckades genomföra ett styrketräningspass
-Webbradion på
www.crooze.fm som spelar den skönaste musik jag hört på länge
-Mitt jobb som jag faktiskt är ganska glad över och jag är nöjd att jag äntligen börjat komma in i det hela. Härligt att ha någonstans att gå på dagarna, plikter att uppfylla och mål att sträva efter.
-Att julen närmar sig. Börjar bli dax att gå och titta på allt underbart julpynt.
-Promenaderna i ljuset jag hinner ta på lunchrasten


Skärp er!

Det är skandal. Hur kan alla bra tjejer bli utröstade ur Idol? Bara för att det bara är en massa fjortistjejer som röstar! Skärp er, resten av svenska folket och ta ert ansvar! Nu är det bara tre deltagare kvar till finalen, tre halvbra gossar som är ganska menlösa ibland. Kommer verkligen sakna färgerna som Cissi och Felicia satte på programmet.

Nejtack

Är det nån mer än jag som översvämmas av erbjudanden och envisa försäljare? Ibland blir det bara för mycket.
När jag går av spårvagnen på morgonen står tidningsutdelarna beredda. Om jag lyckas ta mig förbi den första anstormningen kommer nästa. Jag går uppför en trappa och ser hur tidningsutdelarna däruppe står och spejar och stretchar för att på bästa möjliga vis sticka till mig en tidning innan jag hunnit säga huj. När jag går uppför trappan, intalar jag mig själv att jag inte behöver någon tidning, jag behöver inte. jag ska inte.. Jag ska bara gå förbi, jag ska säga nejtack. Artigt men bestämt. Men precis när jag kommer fram händer det nåt mystiskt och jag finner mig själv gåendes vidare med en tidning i näven. Om jag inte passar mig, blir jag pålassad flera tidningar i famnen på väg till jobbet, som jag vet att jag aldrig kommer hinna läsa.
För att inte tala om alla försäljare och dylika som dyker på en i stan. Det kan handla om behjärtansvärda ändamål eller om mobilabbonemang. Nu är det så att jag har stor respekt för dessa människor som har detta som sitt jobb. Att timme ut och timme in, stå och försöka vara käck och glad och försöka få dessa tröga människor att köpa något. Det kan inte vara lätt! Och jag gör det inte lättare för dom heller.
Men att hela tiden bli pådykt av människor på detta viset gör att jag blir så trött på det hela och avtrubbad. Nu för tiden säger jag bara nejtack och inte ett ord mer för då är det kört. Sedan får jag en svans av förtretade försäljare efter mig och försäljare som tycker jag är en kall egoidiot som inte vill donera en hundralapp till cancerfonden.
Men. Ärligt talat. Det struntar jag i! Jag känner mig själv och vet vilket stort hjärta jag har. Jag måste inte bevisa det för främlingar. Och även om empati är livsviktigt i denna hårda värld, gäller det att skydda sig själv också. Om jag engagerade mig i allt skulle mitt hjärta bli helt utslitet i förtid. 
Därför försöker jag istället göra det lilla jag kan i vardagen, det som känns bra. Men när jag blir påhoppad av en massa uppmaningar och erbjudanden då känns det skönt att säga nej. Ansvaret för hela denna värld ligger inte bara på mina axlar. Det kommer det aldrig att göra.

En annan irriterande företeelse som passar i det här utlägget är alla dessa intervjuare som dyker upp som ogräs i snart alla bussar/spårvagnar. Jag sitter där i bussen, väldigt trött efter arbetsdagen och längtar efter att få komma hem. Jag kanske inte känner mig det minsta social och så kommer det en främmande person fram och undrar om dom kan ställa några frågor till mig om min resväg. Varje gång det händer har jag ett stenhårt "nejtack" i beredskap. Det börjar nästan bli en principsak. "Men det är bara några korta enkla frågor", brukar intervjuaren säga med ett häpet skratt och tycka att jag är lite konstig. "Det tar bara någon minut." NEJTACK, säger jag lika bestämt och personen får söka vidare. För det spelar ingen roll om det bara är några frågor. Jag har bara inte lust att bli pådykt av någon främling på det sättet!
Däremot kan det ibland vara riktigt trevligt om man nån gång ibland börjar småprata med personen som råkar sitta bredvid en på bussen. Men då är det för man känner för det!! Och inte blir "tvingad".
Stooor skillnad. Inse den, människor.

Jag kan bara inte låta bli

Jag kan bara inte låta bli. Här kommer lite inlägg a´la "gnällig städtant".

Varje morgon fantiserar jag om att skriva ett stort plakat och sätta upp i köket så alla ser det. Där ska det stå: "Förstår att det är ruskigt svårt att sätta in sin egen blaskiga kaffekopp i diskmaskinen, men varför inte göra ett försök? Vem vet, du kanske lyckas med konststycket en vacker dag."
I det realistiska ljuset vore detta icke tänkbart eftersom alla bara skulle bli sura och gadda ihop sig mot stackars städerska. Inte bra inte.

För dig som inte vet: Bakgrundsfakta: I mitt jobb som städerska/receptionist ingår även att ta hand om fem diskmaskiner varje dag. Världens tråkigaste syssla. Tusentals koppar som ska plockas in i massor av skåp och lådor endast med hjälp av två händer. Kanske ska börja propagera för engångsmuggar, men då får jag väl alla miljöaktivister på mig.

hits