Ett tråkigt folk

Gick och hämtade pizza förut. Just när jag skulle gå sa jag till pizzabagaren: Va kallt det är.
Man ska inte klaga, sa han förmanande. Det var bara en kommentar, log jag och försvann sedan iväg för att äta hemma.
För det var verkligen inte för att klaga jag sa så om vädret. Det var bara nåt allmänt trevligt jag ville kläcka ur mig. Och då blir det ju lätt vädret ibland.
Men jag kan slå vad om att denne man, som ju inte kommer från Sverige från början, inte kan förstå hur vi svenskar kommenterar just vädret så mycket.
Det han kanske inte förstår är att vi gillar att snacka om det. Hur tråkigt det än är. För vi är tråkiga ibland, vi helyllesvenskar. Och allra mest gillar vi att klaga över vädret. Desto värre, desto bättre.

Fast vi skulle inte vilja erkänna det.

(Varför finns så få svenskar i pizzabagare-branchen? Hmmm börja kvotera in en och annan blekfis kanske?)

Kommentarer:
Postat av: mor Vinter

Visst är det trevligt att prata väder ibland. Särskilt om den mjuka rena vita kalla gnistrande snön täcker hela gården och gör den till en underbart vacker vintertavla, bara att beskåda när man sticker ut huvudet och tittar.....

2007-02-08 @ 20:23:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits